Voor een innovatieve organisatiecultuur zijn Creative Changemakers nodig
In house opleiding
De Creative Changemakers Class ontwikkelt persoonlijk leiderschap om in een organisatie te vernieuwen door middel van zakelijke creativiteit. De maatschappij heeft creativiteit meer dan ooit nodig. Organisaties hebben creativiteit meer dan ooit nodig. We staan de komende decennia voor grote uitdagingen. Oude systemen, diensten en producten volstaan niet meer. Er is behoefte aan vernieuwing en innovatie. Hiervoor is een cultuur nodig waarin nieuwe ideeën ruimte krijgen, waarin medewerkers creatief en flexibel zijn en waarin teams leren door te experimenteren.
Creativiteit, innovatie en ideeënvorming: dat zijn dé vaardigheden van de beroepsbevolking van de toekomst. Een Creative Changemaker draagt bij aan een creatieve, innovatieve organisatiecultuur door in het dagelijks handelen te kijken naar de ruimte tussen de regels en te kiezen voor een creatieve aanpak. Creativiteit bevordert vindingrijkheid, zet aan tot experimenteren en helpt om tot frisse oplossingen te komen voor de uitdagingen die de organisatie heeft.
Met een in company Creative Changemakers Class werken we binnen de organisatie aan het versterken van creatief leiderschap. Een groep van maximaal 15 deelnemers wordt opgeleid en begeleid om creativiteit in te kunnen zetten voor organisatieontwikkeling. De Creative Changemakers zijn in de organisatie inzetbaar om teams te ondersteunen bij een creatieve aanpak en mee te denken over verandering, weerstand en draagvlak. Door te investeren in interne Creative Changemakers ontstaat vanzelf een creatieve organisatiecultuur.
Deze opleiding is uniek in Nederland. Nergens anders is er zoveel aandacht voor de mindset, kennis en praktische skills die nodig zijn in vooruitstrevende organisaties.
Niveau: HBO+
6 dagen
Op aanvraag
Vragen?
We beantwoorden hier alvast de meest gestelde vragen:
Inhoud
Het programma richt zich op de persoonlijke ontwikkeling van deelnemers tot Creative Changemaker. Het traject bestaat uit 6 sessies, die inhoudelijk samenhangen. Tussen de sessies door krijgen deelnemers een integratie en reflectieopdracht.
Sessie 1: Intrapreneurschap: verandering begint bij jezelf
Sessie 2: Innovatie en groepsdynamiek
Sessie 3: Betere samenwerking door visuele communicatie
Sessie 4: Van spanningsveld naar speelveld: creativiteit in groepen
Sessie 5: Inspirerend leiderschap
Sessie 6: Intern een creatieve beweging op gang brengen
Over de sessies
Sessie 1. Intrapreneurschap – Verandering begint bij jezelf
Als jij in een inspirerend en creatief werkklimaat wilt werken, kun je afwachten tot je omgeving verandert, of je kunt zélf de verandering zijn die je in je omgeving wilt zien.
In de eerste sessie hebben we het over intrapreneurschap. Een ondernemende houding waarmee je van binnenuit, bottom-up kunt werken aan een creatieve organisatiecultuur.
Deze sessie geeft je verhelderende inzichten die je helpen om voor te troepen uit te lopen:
- Je krijgt inzicht in cultuur: Wat is het? Wat houdt cultuur in stand?
- Je onderzoekt de cultuur in jouw organisatie: wat zijn kenmerkende elementen?
- Je brengt jouw eigen rol en ambities in kaart
- Je werkt aan je persoonlijke visie en ‘ondernemingsplan’ om een katalysator te zijn voor innovatie in jouw organisatie
Sessie 2. Innovatie en groepsdynamiek
In een organisatie, of als je werkt met groepen, heb je altijd te maken met anderen als je iets voor elkaar wilt krijgen. Hoe verhoud je je als Creative Changemaker tot anderen, hoe krijg je ze mee? In deze sessie gaan we aan de slag met groepsdynamiek en alle uitdagingen die daar bij komen kijken.
Deze sessie helpt je om meer stevigheid te ontwikkelen, als Creative Changemaker in relatie tot je omgeving:
- Je leert aansluiten op verschillende type collega’s en hun behoefte
- Je leert automatische patronen in een groep te doorbreken
- Je wordt bewust van je eigen rol in het groepsproces
- Je krijg inzicht in je eigen kwaliteiten en valkuilen
Sessie 3. Betere samenwerking door visuele communicatie
In organisaties wordt sterk geleund op verbale taal. We overleggen om ideeën te vormen, elkaar te informeren, af te stemmen, afspraken te maken etc. Nederlanders besteden gemiddeld een kwart van hun werktijd aan overleg. Een organisatie waarin veel wordt gepraat ontwikkelt een praatcultuur. Semantische discussies met veel containerbegrippen en jargon staan innovatie in de weg. Daarvoor is juist behoefte aan een concreet, gezamenlijk beeld.
In deze class leer je door middel van visuele communicatie beter samen te werken:
- Je leert de basis van visuele communicatie door middel van zakelijk tekenen
- Je leert hoe je een conversatie concreet en tastbaar maakt met beelden
- Je leert concrete visuele werkvormen toe te passen
- Je bent in staat zelf een visuele werkvorm te ontwerpen, voor jouw eigen vraagstuk
Sessie 4. Van spanningsveld naar speelveld: creativiteit in groepen
Daar waar Chaos en Orde elkaar ontmoeten is de kans het grootst dat er daadwerkelijk innovatie ontstaat. Want zonder Chaos geen ruimte, geen nieuwe ideeën of verrassende invalshoeken. En zonder Orde: heel veel goede ideeën, maar geen implementatie, of onvoldoende focus op resultaat.
Deze sessie helpt jou op weg om (rand)voorwaarden te creëren waarmee je op een georganiseerde manier creatief kunt zijn in een organisatie die dit van nature niet is:
- Je komt te weten hoe je collega’s activeert met een creatieve aanpak
- Je begrijpt hoe je draagvlak kunt creëren voor creativiteit
- Je leert voor zakelijke doelen creatieve sessies te ontwerpen, die aansluiten bij de verschillende participatiestijlen in een groep
Sessie 5. Inspirerend leiderschap
Inspirerende leiders doen een beroep op verbeeldingskracht, om te zorgen dat hun missie een gedeelde missie wordt. Onze verbeeldingskracht maakt de mens uniek. Olympisch sporters, astronauten en ondernemers zijn het erover eens: eerst de visie, dan het resultaat. Als je voor je ziet waar je naar toe wilt, heb je een reden om in beweging te komen.
Elkaar informeren draagt niet bij aan een cultuur vernieuwing. Elkaar inspireren wel. De taal die je gebruikt heeft invloed op het draagvlak voor jouw ideeën, of veranderingen in de organisatie.
Deze sessie staat in het teken van jouw persoonlijk leiderschap en hoe jij kunt inspireren met verandertaal.
- Je krijgt inzicht hoe je kunt stoppen met informeren en starten met inspireren
- Je oefent met verandertaal en veranderverhalen
- Je leert hoe je direct tot de verbeelding van collega’s spreekt, zodat ze je visie begrijpen en kunnen omarmen
Sessie 6. Intern een creatieve beweging op gang brengen
Het wordt tijd om de kennis, inzichten en tools die je hebt gekregen te integreren in je werk.
In je eentje een verandering op gang brengen is eenzaam. Je hebt gelijkgestemden om je heen nodig, die elkaar voeden, motiveren en samen kunnen lachen om een mislukt experiment.
In deze class zet je concrete eerste stappen om in jouw werkomgeving een creatieve community vorm te geven:
- Je krijgt inzicht in positieve effecten van een creatieve community
- Je krijgt handvatten om in jouw organisatie een creatieve community te starten, zonder dat het ten koste gaat van je werk
- Je leert hoe je onder én boven de radar beweging creëert
Je gaat aan de slag met een haalbaar initiatief dat zonder budget te realiseren is
Voor wie
De in house Creative Changemakers Class is een HBO+ ontwikkeltraject, dat geschikt is voor organisaties die willen werken aan een creatieve, innovatieve organisatiecultuur. Intern kan een groep van 15 deelnemers worden samengesteld. Deelnemers die zichzelf kunnen voorstellen als creatieve koplopers, vernieuwers & veranderaars.
Onze deelnemers hebben in hun werk te maken met ideeënvorming. Zij werken met complexe vraagstukken en hebben vaak te maken met groepen. Onze deelnemers werken als: leidinggevende, projectmanager, programmamanager, adviseur, scrummaster, lean consultant, trainer.
Resultaten
Organisaties die investeren in Creative Changemakers, werken aan sociale innovatie en een creatieve, innovatieve organisatiecultuur. Organisaties die hierin voorop lopen blijven flexibel in het denken over huidige en toekomstige uitdagingen. Het aanpassingsvermogen van de organisatie wordt vergroot. De Creative Changemakers maken verandering tastbaar, democratisch én leuk, waardoor het gemakkelijker wordt om medewerkers hierin mee te nemen.
Na dit halfjaarprogramma hebben deelnemers de juiste mindset en vaardigheden om in de organisatie te werken aan een innovatieve, creatieve werkcultuur.
De deelnemers aan de in house Creative Changemakers Class hebben het volgende bereikt:
• Begrip van de eigen organisatie en huidige organisatiecultuur
• Begrip van het spanningsveld tussen historie en innovatie
• Intrapreneurschap: een proactieve houding
• Communiceren op een inspirerende, motiverende manier
• Omgaan met groepsdynamiek en weerstand
• Zakelijke creativiteit vormgeven en toepassen
Ervaringen van deelnemers
Ineke Kievit, gemeente Goeree-Overflakkee
“Begin februari dit jaar startte ik, met nog 14 deelnemers, met de Creative Changemaker Class, voor Creatieve Koplopers, vernieuwers & veranderaars, die toffe ideeën hebben, zien dat het anders of zelfs beter kan en beweging willen creëren. Dat sprak me enorm aan en ik kon nog wel een extra duwtje gebruiken. Wat zijn we gegroeid dit jaar in hoofd, hart en handen en wat hebben we veel van elkaar geleerd. Ik ben Creative Changemaker en breng het vuurtje verder!”
Sander Eising, woningcorporatie Mercatus
“De Creative Changemaker Class is de investering zeker waard. Binnen mijn organisatie word ik nu vaak gevraagd om (online) sessies te helpen voorbereiden. Dit doe ik samen met mijn collega die ook meedeed aan de Class en het gaat hartstikke goed. Nu heb ik de gereedschappen om werk in een andere vorm te gieten en mijn boodschap met creatieve middelen te ondersteunen. Iets dat ik daarvoor niet deed.”
Sabine van den Oever – stichting Achmea Rechtsbijstand
“Door te kunnen sparren met gelijkgestemden die bij andere organisaties werken en door te reflecteren op mijn eigen gedrag, ben ik me nog bewuster geworden van wat ik doe en waarom ik dingen doe. Ik ben scherper geworden in signaleren en analyseren van patronen en gedrag bij mijzelf en in de organisatie. Daarover ga ik in gesprek en dat doe ik nu authentieker en veel meer vanuit mezelf. En dat werkt superfijn. Voor mij, maar ook door mijn omgeving wordt het gewaardeerd.”
Matthijs Fransen – ABN Amro
“In september ben ik gestart met de Creative Changemaker Class, Vandaag hebben we een inspirerende laatste dag gehad. Geweldig om dat met deze groep te mogen doen! Ik neem meer ruimte voor creativiteit op de werkvloer en dat wordt gewaardeerd. Ik val meer op en trek daardoor interessante vragen en opdrachten aan. Zo kan ik steeds vaker bijdragen aan een creatieve aanpak. De energie is inspirerend. Iedere verandering gaat stap voor stap, ook dan is er beweging.”
Roos van der Meer – Communicatieadviseur
“Ik heb dit programma als heel waardevol ervaren. Mijn zelfvertrouwen als veranderaar is gegroeid en mijn ambitie op het werk is veranderd. Ik had een bepaalde groei in functies voor ogen, maar door de Creative Changemaker Class wil ik graag de kant van innovatie op. Ik organiseer nu inspiratiesessies voor het team en ik ben aan het kijken hoe ik dat kan uitbreiden richting de hele organisatie. De eerste stappen ben ik al aan het zetten samen met een collega. Wat ook leuk is, is dat ik kan sparren met deelnemers uit de groep die hier al ervaring mee hebben.”
Romy uit het Broek, Nederlandse Defensie Academie
“Als Creative Changemaker draag ik nu bij aan een innovatieve organisatiecultuur door tussen de regels en procedures door mogelijkheden en ruimte te ontdekken met een creatieve mindset, ondernemende houding én een onderwijskundige blik! Creativiteit geeft nieuwe inzichten en helpt om tot frisse oplossingen te komen. Als Creative Changemaker breng ik bijvoorbeeld boodschappen tot leven middels storytelling, krijgen abstracte teksten kleur door zakelijke tekeningen en ontwikkel ik activerende en inspirerende werkvormen voor het onderwijs én vergaderingen.”
Organisatiecultuur en organisatieontwikkeling
Persoonlijk leiderschap
Van reactief naar proactief
Zakelijke creativiteit
Weerstand omzetten
Kleine groepen
Individuele feedback en coaching
Eigen voorbeelden meenemen en bespreken
Actief, interactief programma
Investering
Hebben jullie interesse in een interne Creative Changemakers Class?
Wij gaan graag met jullie in gesprek over de behoefte van de organisatie. Met elkaar onderzoeken we of het traject passend is. We doen dan graag een voorstel. Hieronder kun je in de kalender direct een afspraak inplannen.
Gerelateerde trainingen
Creatief denken
Leer de technieken om de creatieve denkkracht van jezelf en je team te vergroten. Dat betekent dat jullie voorbij de standaardoplossingen leren denken en daardoor met hagelfrisse ideeën en hernieuwde energie aan de slag gaan.
Creatief faciliteren
Je hebt een belangrijke meeting, een presentatie, bijeenkomst of congres georganiseerd. Nu ben je nog op zoek naar een creatieve manier om een grote impact en blijvende indruk te maken.
Motiverende gespreksvoering
Je kent ze ongetwijfeld; van die momenten dat je op het werk tegen onzichtbare barrières oploopt. Plannen liggen op de plank te verstoffen, er zijn wel nieuwe ideeën en doelen maar daar zit geen beweging in, je wilt met iets beginnen maar weet niet precies waar en hoe.